Ridlektion

jisses va kalt det är ute -10 grader och jag tror snart att jag kommer förfrysa!
förr förra vintern!

Idag red jag lektion nere på stallet och idag hade vi dressyr på schemat, jag fick rida Oscar idag och jag tycker att lektionen idag gick riktigt bra. Fast det underlättade ju att få rida Oscar som är så duktig <3.
Oscar, foto Elin Rooth : http://annier.webblogg.se/
Vi värmde upp med att rida i trav längs fyrkantsspåret, igenom hörnen en korrekt hörnpassering och när man kommit ur hörnpaseringen vända in mot trekvartslinjen, då man vänt upp på en linje in till trekvartslinjen, flytta hästen något steg undan för ytterhjälperna och noga med vikten din man ska samt ett mothåll ifrån inner skänkeln så att man bibehåller ramen runt hästen. Då man kommit till trekvartslinjen rakrikta hästen två-tre steg och sedan vänd ut på en linje tillbaks emot väggen och flytta hästen några steg ut till spåret igen.  (Se bild för bättre förklaring)
Uppvärmning!

Sedan skulle vi i trav vända in hästen på samma sätt fast nu skulle vi inte flytta hästarna undan för skänkeln utan sedan när vi vänt in fatta galopp och i galopp sedan vända ut till spåret och då vi kommit ut på spåret sakta av och få hästarna att landa i skritt. Sedan upp i en balanserad trav och vända in på samma sätt igen på nästa långsida. (se bild)
Svart= Trav
Röd= Galopp
Blå= Skritt
Galopp övning 1

Vi avslutade med att jobba hästarna i förvänd galopp, vi började på samma sätt genom att vända in i trav, fatta galopp och sedan vända ut till spåret, istället för avsaktningen till skritt så fortsatte vi nu i "fel" galop och jobbade den förvända galoppen.
Då vi kommit ut till spåret så skar vi av hörnet något och jobbade galoppen på ett mer böjt spår genom hörnet och sedan få hästarna att landa (sakta av) till trav och lika dant på andra långsidan. (Se bild)
Förvänd galopp!

Så var dagens övning och jag vet att jag inte är världens bästa på att förklara men det var iaf en bra övning och den passade mig och Oscar väldigt bra idag :D. Det jag måste tänka på är att när han blir taggad så får jag inte bli stum och hålla för hårt i honom utan försöka jobba med min sits och skänklar för att få honom att slappna av och på så sätt lugna honom, annars så bara knäpper han av i nacken och steget kortas.
Jag har väldigt lätt för att bli stum i handen och hålla för hårt i munnen då han blir för taggad men så fort jag tänker på det och verkligen rider för att få honom lugnare så blir det så stor skillnad på känslan i ridningen.
Jag och Oscar för några dagarsen!

Kommentarer
Postat av: mikaelalönn

fina ni är tsm! :)

2010-11-11 @ 19:08:30
URL: http://mikahh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0