Distansritt!

Imorgon ska jag vara funktionär nere på stallet, då stallet har "prova på distansritt". Ska ner till stallet runt 07-08 någon gång för att hjälpa till innan det börjar och sedan klockan 09.00 börjar själva genomgången av banan och veterinär besiktning.
Det kommer att vara tre olika "klasser" och förta klassen är en klass för dom som har en god van av ridning i terräng och klarar av sin häst i alla gångarter på ett kontrollerat och säkert sätt.
Om jag inte har helt fel så kommer man att rida en slinga på typ 6-8 km och sedan kommer man tillbaka och inom 20 min så ska hästen igen ha veterinär besiktigas och där erbjuds häst och ryttare vatten och kanske även någon form av energi, jag tror även att man måste vila där i 20 min.
Sedan rider man iväg igen för att sedan gå i mål.
Tille!

Andra klassen kommer att bestå av en enda runda som är något kortare ca 3-5 km, denna klass är för dom som kanske känner sig lite osäkra fortfarande på distansritt eller ridning i terräng men har en god kontroll på sin häst i alla gångarter.
Denna klass kommer även att ha en för ryttare som typ visar vägen och är med utifall något skulle hända.
Tredje klassen kommer rida samma runda som andra klassen men i denna klass kommer gå i ett lugnt tempo som skritt och kanske lite trav.
Tror även att man kan ha ledare då



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0