Avramling idag igen

Idag har jag ridit Denis ponny Ventus, han är en ganska liten C-ponny, smäcker, fux, ganska ung och han har en enastående utstrålning.

Han är en riktig liten goding som har ganska mycke energi i sig, honom red jag iaf idag och han är väldigt känslig och han går gärna och biter sig i bogen och vågar inte riktigt ta tag och bjuda fram till bettet. När jag skrittade fram så tränade jag lite halter, gick inte så bra till en början men ju fler halter desto bättre gick det :).
Jag red med väldigt lätta nästan glappa tyglar men men, sen så travade jag lite och han har en väldigt trevlig trav, han har väldigt stora gångarter och en lyhörd liten ponny :) <3.

Han är super trevlig att rida och så länga man är väldigt lätt i handen och jobbar med magen och benen så går han som en klocka, även om han gärna går bakom hand men vi jobbade på det iaf och det är inte så att jag vill att han går så för det vill jag verkligen inte.

Provade lite öppna och sluta, skänkelvikning och så fort man får fatt i bogarna som gärna åker åt olika håll, så fort jag kommer till ridning och tänker på att ha en stadig men mjuk ram så känns det nästan som att man skulle kunna göra vad som helst. Han är väldigt villig och det märks att han är väl utbildad.

Sen så provade jag lite galopp, först höger och första fattningen så fattade jag fel galopp och är jag skulle sakta av så dockade han lite, inte alls stort eller så men endå ;P, provade igen och nu i fattningen så dockade han lite mer och jag hamnade framför sadeln, man jag satt kvar iaf (Y) xD.
Sen så gick det bra och vi galopperade ganska länge, man måste verkligen vara lätt i inner handen men ändå stadig och ge honom ett stöd på ytter och till en början nästan ställa lite utåt så att man känner att man får med hela honom, så att man fortfarande hade honom ställd efter volten men att man verkligen red för yttersidan.

Vänster galoppen gick också bra men så saktade han av fast en jag bad honom att galoppera och av ren vana så la jag på spöt, jag slår inte eller så utan bara petade till en gång för att komma snabbt upp i glopp igen.

Men de skulle jag inte ha gjort för all energi som han hade och spänst som igentigen bra skulle gå till en ny fattning, den gick ist. rakt upp och han hoppade och bockade och jag försökte få upp huvudet men jag hade inte en chans, jag flög som en vante kändes det som xD.
Lilla killen det var inte för att vara dum det var ju vad jag bad om sen att det blev mer än vad jag hade önskat det var ju inte hans fel.
Det kändes som jag landade på huvudet och jag hörde hur det knastrade till i nacken, sen lanade jag på axeln tror jag för jag har lite on i den. Ja ja upp på bena fort var jag iaf och det gjorde inte så ont så jag hoppade upp och så provade vi igen. Bäst att inte göra någon affär av det hela för han reagerade ju som jag bad men det blev bara för mycke.
han var lite spänd så jagsåg till så att han slappnade av och sen så fattade jag galopp igen. Inga problem och vi fortsatte i galopp ett tag en så saktade vi av och jobbade mycke med trav arbete.

Jag hoppas att jag inte tt jag gjorde illa nacken bara då jag ramlade av, men än så gör det inte så ont så jg håller tummarna ;).

Jag kan säga att jag är lite små kär i den ponnyn, han är helt underbar att rida, vilken liten super ponny han är <3 :)

BILD PÅ VENTUS


Kommentarer
Postat av: Elin

plus poäng till din lilla fina volt du fick till i luften, riktigt stilig må jag säga :DDDD

Och jag tycker du tar efter mig lite, avramlingar kanske är våran starka sida? :))) (a)

Men de såg jätte fint ut när han väl föll på plats i traven för då gick han väldigt stadigt och krullade inte ihop sig eller så :), såg ju ut som värsta dressyr ekipaget (y)

2010-05-25 @ 22:31:02
URL: http://sweettilly.blogg.se/
Postat av: Anki

Ni var så fina=) Hoppas verkligen inte att du har ont nu....Ventus verkade supernöjd efter att få ha jobbat igår. Det var precis det här han behöver! kram på rej

2010-05-26 @ 06:00:08
Postat av: Sandra Granlund

Elin: HAHA jaa vi får satsa på avramlingar ;P

haha jo värsta dressyr ekipaget ja, med lite stor ryttare kanske ;P men han var väldigt trevlig att rida :) <3



Anki: Jag klarar mig alltid, han är super trevlig att rida och jag ser framemot nästa Tisdag :D.

2010-05-26 @ 16:15:40
URL: http://sandrraaaaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0