Windy och Champagne

Idag har jag ridit först Windy, det fick bli dressyr på banan tillsammans med Elin som red Tilly.

Windy går riktigt fint och hon är så rolig att rida, super trevlig liten ponny med mycket kapacitet och verkligen helt underbar att rida :) <3. Vi hade lite problem med avsaktningarna, det blir väldigt lätt att hon tar tag i bettet och kör fram nosen, men så fort jag verkligen får henne att trampa under sig och land istället för att stupa så blir det bra. i galoppen fick jag flytta henne lite för att få henne mer under sig för att få till en bra övergång och landa från galopp till trav.

När vi hade jobbat ett tag med lite trav arbete och övergångar så red jag över till andra sidan av banan där det fans ett lågt litet hinder.
Windy är väldigt försiktig och osäker när det gäller bommar och hinder, därför tänkte jag att vi kunde träna lite först bara över en bom och till en början så hoppade vi över en bom, men efter någon gång så kunde vi bar gå över lugnt och fint :).
Då bytte jag håll så att jag kom på bommen uppifrån eller vad man nu ska säga och det gick också bra, då travade vi över och det fungerade också super bra :). Då la jag upp det till ett litet hinder eller förhöjd bom och så kom vi på det i skritt ett par gånger, hon hoppade över hela tiden men till slut så hoppade hon fast var lugn och då gjorde vi allt från andra hålet också och det fungerade på en gång :)<3.

Så höll jag på ett tag och till slut när det kändes som att hon tyckte att det var hel okej och var inte ett dug "rädd" för bommen/hindret. Då fattade jag galopp och så rullade vi på ett par gånger, först så ökade hon så fort vi började rida emot hindret men tillslut så kunde vi rulla på bara i ett jämt tempo. Gjorde likadant från andra hållet och det fungerade också bra.

Då tänkte jag att vi kunde prova med ett annat hinder på samma höjd, så jag red emot ett av de andra hindrena som stod där, jag red emot i trav och först så tvärstannade hon, så jag lät henne titta lite sen så vände jag rakt bakåt och så red jag på igen. Ingen ide att göra så stor affär av att hon stannade utan bara prova igen.
Då vi kom på hindret andra gången så hoppade hon det och jag berömde, vi rullade på ett par gånger och sen så kom vi på hindret från andra hållet.

Som avslut så hoppade jag en liten bana med fyra språng över dom två hindrena och hon var super duktig :)<3



Efter att jag hade ridit Windy och tagit ut henne i hagen igen så frågade Emma (ridlärare) om jag ville följa med på en uteritt som hon skulle ha. Ja det gick väl bra tyckte jag så jag fick följa med på uteritt på Champagne.
Vi red iväg kl 15.35 och kom tillkaka kl 17.25 ungefär, Champagne var också duktig och han verkar gilla att få komma ut i skogen som omväxling ;), han bockade en gång i galoppen och var lite stark men han var duktig lilla grabben. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0